Daging Dendeng Balado, Nampak Je Renyah Nak Masak Tapi Senang Sebenarnya

Daging Dendeng Balado, Nampak Je Renyah Nak Masak Tapi Senang Sebenarnya

Daging Dendeng Balado memang sedap. Makan dengan nasi putih panas-panas pun dah cukup. Takde lauk lain pun takpe. Dah cukup buat kita makan bertambah!

Masakan ini dikatakan salah satu masakan Minang yang popular. Bahkan banyak versi dan cara pembuatannya. Ikut selera kita memasing lah yek.

Ada Proses Nak Memasaknya

Ramai yang tak suka masak masakan ini sebab renyah katanya. Bahkan ada yang tak pernah masak sendiri. Lebih mudah beli je katanya. Ya, agak renyah sebab ada beberapa proses perlu kita buat. Tapi, bila dah pernah masak, tak susah pun sebenarnya.

Rebus, Tumbuk Dan Goreng

Biasanya daging lembu akan direbus terlebih dahulu, kemudiannya akan ditumbuk hingga lembut tapi bukan hancur. Setelah itu, barulah digoreng garing. Ha..teksturnya yang garing memang menambah keenakan masakan ini.

Tapi untuk kali ni, sis Wawa sengaja tak goreng dahulu daging tu sebab gigi tengah tak sihat. Kang payah nak makan.

Tapi terpulang pada selera. Ramai yang suka jika daging itu digoreng hingga garing dulu. Tapi, pernah cuba tak yang tak digoreng? Sedap juga sebenarnya. Lembut je dagingnya. Tambah lagi sis guna daging batang pinang.

Rebus Daging, Letak Halia Sikit

Sebelum masak, daging kena direbus dulu. Letak sikit hirisan halia untuk kurangkan bau hamis daging. Tapi sebaiknya jangan masukkan asam keping kerana tekstur daging akan jadi lebih keras dan kenyal.

Ketika rebus, bahagian atasnya ada macam ‘buih-buih pekat’. Ha…buang tau lapisan tu. Tak elok untuk kesihatan 🙂

Nak Lagi Sedap, Tumbuk Atau Giling Ramuannya

Zaman sekarang, dah senang. Blender je semua bahan, siap. Tapi ada beza tekstur bahan yang kita yang kisar dan yang kita tumbuk atau giling.  So, kali ni, gigih sis giling guna batu cobek. Fuhh berpeluh. Tapi bila makan, sedap tak terkata, hilang penat!

Apa lagi, jom try.

DAGING DENDENG BALADO

BAHAN-BAHAN MASAK DAGING DENDENG BALADO:

1kg daging batang pinang – bersihkan, hiris

20-25 batang cili besar merah

Segenggam cili padi

5 biji bawang merah – racik

3 ulas bawang putih – racik

Garam dan gula secukupnya

Minyak masak

CARA MEMASAK DAGING DENDENG BALADO:

Mula-mula, rebus dahulu daging yang telah dibersihkan. Biarkan sejuk dan barulah ditumbuk satu persatu.

Tumbuk kasar atau giling cili besar merah, cili padi, bawang putih dan bawang merah. Letak sedikit garam untuk lebih mudah menumbuk/giling.

Setelah itu, panaskan minyak di dalam kuali, tumis bahan yang telah ditumbuk/giling tadi hingga terbit bau dan pecah minyak.

Masukkan daging yang telah direbus dan ditumbuk tadi. Gaul sekata. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Biar seketika dan tutup api.

Daging Dendeng Balado, Nampak Je Renyah Nak Masak Tapi Senang Sebenarnya

Siap! Mudah je kan?  Cuba tau!

 

 

 

7 Comments

  1. Wah! Tq kak nanti nak try. Ada lagi sepeket daging kat rumah ni.

    1. Silakan..kalau nak ada tekstur rangup, goreng dagingnya lepas rebus. Dua-dua versi sedap je sebenarnya..hihi.

    1. sila cuba. nak lagi best, goreng dagingnya lepas rebus.

  2. Wowww!! Kena cuba nihh… confirm sedap! :))

    1. Insya-Allah resipi ni menjadi kalau dicuba..:)

    2. Sila cuba..insya-Allah sedap 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *